Strategia Toyoty „Battery 3R” na wykorzystanie pełnego cyklu życia baterii z aut elektrycznych

Toyota Motor Corporation, chcąc jak najefektywniej wykorzystywać baterie trakcyjne z aut elektrycznych w całym cyklu ich życia, przyspiesza realizację strategii „Battery 3R”. W ten sposób marka wpłynie też na redukcję odpadów oraz zwiększenie udziału materiałów pochodzących z recyklingu zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego.

 

Toyota Motor Corporation postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności w emisji CO2 do roku 2050. Zgodnie ze strategią „Battery 3R” – wpisującą się w koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego – plan zakłada szerszy zakres działań niż sam rozwój zelektryfikowanych napędów i technologii wodorowych ogniw paliwowych. Dotyczy on bowiem ponownego wykorzystania akumulatorów trakcyjnych montowanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Drugie życie dla zużytych akumulatorów „Battery 3R”

Cykl życia akumulatorów kluczową rolę odgrywa w kontekście pojazdów z napędem elektrycznym (BEV). Toyota koncentruje się na rozwijaniu technologii akumulatorowych, aby baterie przeznaczone do samochodów elektrycznych i hybrydowych były efektywne i trwałe, a klienci mieli pewność ich jak najwyższej jakości przez cały okres użytkowania pojazdu. Marka zmierza do tego, by baterie nawet po zakończeniu życia w samochodzie mogły znaleźć nowe zastosowanie zarówno w branży motoryzacyjnej, jak i w innych sektorach gospodarki.

Dla Toyoty istotny jest również recykling wyeksploatowanych baterii w zrównoważony sposób, który ma na celu zmniejszenie ilości emitowanego dwutlenku węgla, z czego odzyskany materiał na posłuży do produkcji nowych akumulatorów.

Strategia „Battery 3R” zakłada skoncentrowane działania w obszarze redukcji, recyklingu i ponownego wykorzystania zużytych baterii, współpracując z partnerami na skalę globalną. Priorytetowym założeniem Toyoty jest kontynuacja inicjatyw wspierających rozwój pojazdów elektrycznych na baterie przy jednoczesnym zaangażowaniu lokalnych społeczności. Realizacja strategii „Battery 3R” będzie prowadzona w pięciu kluczowych regionach: w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie, Chinach i Azji. Poprzez poszukiwanie dla zużytych baterii nowych, korzystnych zastosowań Toyota chce zmaksymalizować procesy ich odbioru i bezpiecznej detoksykacji na całym świecie.

Baterie nowej generacji

Jednym z elementów strategii „Battery 3R” jest rozwój nowej generacji baterii o wyższej gęstości i jeszcze lepszej wydajności, co przekłada się na zwiększenie zasięgu i krótszy czas ładowania. Po 2026 roku samochody marki Toyota będą wyposażane między innymi w zapewniające wysokie osiągi bipolarne baterie litowo-jonowe z niklową katodą. Zasięg tak wyposażonego pojazdu szacuje się na około 1100 km, a czas szybkiego ładowania ma trwać około 20 minut (od 10 do 80%).

Toyota stale rozwija również rewolucyjne baterie ze stałym elektrolitem, których pojawienie się jest planowane na lata 2027-2028. Tego rodzaju akumulator pozwoliłby na przejechanie nawet 1200 km, a czas ładowania skróciłby się do 10 minut.

Ponowne wykorzystanie baterii z aut hybrydowych i elektrycznych

Równolegle Toyota Motor Corporation współpracuje z partnerami nad rozwiązaniami, które pozwolą przyspieszyć osiągnięcie neutralności węglowej i lepsze wykorzystanie surowców. Redwood Materials pomaga w stworzeniu ekosystemu obiegu zamkniętego baterii do zelektryfikowanych pojazdów, poprzez pozyskiwane i ponowne wykorzystanie lub recykling zużytych baterii z hybryd Toyoty.

Wspólnie z przedsiębiorstwem energetycznym JERA zbudowano pierwszy wieloskalowy magazyn energii Sweep Energy Storage - instalację stworzoną ze zużytych baterii pozyskanych ze zelektryfikowanych samochodów. System ten pozwala korzystać z pełnej dostępnej pojemności każdej baterii, niezależnie od ich wydajności, mocy i stopnia zużycia. Z kolei wraz z firmą Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) Toyota tworzy stacjonarny magazyn energii o pojemności 3 MWh, składający się z baterii odzyskanych z hybrydowych i elektrycznych Toyot, służący do przechowywania energii z odnawialnych źródeł, przetwarzania prądu stałego w prąd zmienny i wykorzystywanie go przez długi czas.

Toyota Motor Corporation w celu przyspieszenia osiągnięcia neutralności węglowej i efektywniejszego wykorzystania surowców nawiązuje współpracę z innymi partnerami. Jednym z nich jest Redwood Materials, wspomagając tworzenie ekosystemu zamkniętego obiegu baterii do pojazdów zelektryfikowanych poprzez pozyskiwanie i ponowne wykorzystanie lub recykling zużytych baterii z hybrydowych modeli Toyoty.

Z kolei przy współudziale przedsiębiorstwa energetycznego JERA powstał pierwszy wieloskalowy magazyn energii Sweep Energy Storage oparty na zużytych bateriach pochodzących ze zelektryfikowanych pojazdów Toyoty. Dzięki temu systemowi możliwe jest pełne wykorzystanie dostępnej pojemności każdej baterii, niezależnie od jej wydajności, mocy czy stopnia zużycia. Ponadto Toyota wraz z firmą Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) opracowuje stacjonarny magazyn energii o pojemności 3 MWh, składający się z baterii odzyskanych z hybrydowych i elektrycznych Toyot. Ma on służy do przechowywania energii z odnawialnych źródeł, przetwarzania prądu stałego na prąd zmienny oraz do wykorzystywania go przez dłuższy czas.