ILE PALI HYBRYDA?

SPALANIE SAMOCHODÓW HYBRYDOWYCH TOYOTA

Jednym z pierwszych parametrów, na który zwracamy uwagę przy zakupie nowego samochodu, jest spalanie. Wielu kierowców nadal uważa, że najmniej palą diesle. To już jednak przeszłość. Oszczędność paliwa jest ostatnio głównym argumentem także wśród producentów aut z napędem hybrydowym. A skoro prawdziwym ekspertem w hybrydach jest już od ponad 20 lat Toyota, dlatego warto przyjrzeć się nieco bliżej tym samochodom hybrydowym pod kątem zużycia paliwa w różnych warunkach jazdy.

 

Hybrydy Toyoty

Hybrydy Toyoty są coraz powszechniejsze nie tylko na świecie, ale także w Polsce. Na początku 2019 roku odnotowano, że ogólna liczba sprzedanych aut hybrydowych na świecie przekroczyła już 12 milionów.

W Polsce Toyota oferuje aktualnie aż 9 modeli z pełnym napędem hybrydowym. Są to m.in. nowatorski Prius Plug-in Hybrid z możliwością ładowania z zewnętrznych źródeł prądu, Prius+ w nadwoziu MPV, niezwykle popularny w swojej klasie Yaris Hybrid, nowoczesna Toyota C-HR Hybrid, a także debiutująca w tej kategorii napędów Corolla Sedan Hybrid.

Ponadto w Corolli Hatchback Hybrid i Corolli TS Kombi Hybrid po raz pierwszy są dostępne dwa napędy hybrydowe do wyboru: 1.8 Hybrid 122 KM i 2.0 Hybrid Dynamic Force 180 KM. Dynamiczne silniki hybrydowe o dużej mocy 218 KM i 222 KM zostały zastosowane także w modelach RAV4 Hybrid i Camry Hybrid.

Jak działa hybryda

Zanim przyjrzymy się spalaniu hybryd, poznajmy sposób działania napędu hybrydowego znanego ze współczesnych modeli Toyoty. Przede wszystkim jest to pełny napęd hybrydowy, czyli wszystkie jego składniki w równiej mierze uczestniczą w procesie napędowym. Jest on zbudowany z trzech połączonych ze sobą urządzeń: silnika spalinowego, silnika elektrycznego oraz akumulatora hybrydowego. Energia wciąż przepływa między nimi w taki sposób, żeby w danym momencie dać jej dokładnie tyle, ile potrzeba. Co ważne, akumulator sam się ładuje, bo silnik elektryczny odzyskuje zużytą energię (na przykład w czasie hamowania).

Został nam jeszcze jeden element, który nieustannie towarzyszy nam podczas jazdy. Mowa tu o hamowaniu i wytracaniu prędkości. Jak mówiliśmy wcześniej, hamowanie w napędzie hybrydowym jest wykorzystywane przez silnik elektryczny do odzyskiwania energii, a co za tym idzie – ładowania akumulatora. Tarcie w układzie hamulcowym wytwarza energię, która wraca do układu hybrydowego, gdzie magazynuje ją akumulator. Na podstawie tych kilku przykładów możemy zobaczyć, że napęd hybrydowy stara się zużyć jak najmniej paliwa i tak dobiera pracę obu silników, abyśmy mogli jechać dynamicznie, a przy tym efektywnie.

Ile naprawdę pali hybryda

Wróćmy do spalania. Dotychczas producent podawał wartość uzyskaną w warunkach idealnych. Wielu krytyków uważało, że to nierealne uzyskać takie spalanie podczas codziennej jazdy. Każdy kierowca jeździ inaczej. Dodatkowo dochodzą warunki drogowe, natężenie ruchu i inne czynniki, które mogą mieć wpływ na ten czynnik.

Dlatego też ostatnio opracowano nową metodą badawczą – WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Dostarcza ona bardziej realistycznych danych na temat emisji spalin i zużycia paliwa niż obowiązująca dotychczas metoda NEDC.

Średnie spalanie hybryd Toyoty

Jak wynika z najnowszych badań WLTP, najniższym spalaniem wśród hybryd Toyoty charakteryzuje się Prius Plug-in Hybrid. Średnie zużycie paliwa w tym modelu plasuje się na poziomie 1,2 l/100 km. Drugie miejsce w tym zestawieniu – z wynikiem 4,3–5,1 l/100 km – zajmuje Corolla Hatchback i TS Kombi z silnikiem 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT. Corolla Sedan Hybrid z tymże silnikiem ma spalanie na poziomie 4,3–5,2 l/100 km.

Kolejne miejsca zajmują Yaris Hybrid (4,7–5,0 l/100 km), Toyota C-HR (4,7–5,1 l/100 km), Corolla Hatchback i TS Kombi z silnikiem 2.0 Hybrid Dynamic Force 180 KM e-CVT (4,7–5,6 l/100 km), Camry Hybrid (5,3–5,6 l/100 km), RAV4 Hybrid z silnikami 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM FWD e-CVT (5,5–5,8 l/100 km) i 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT (5,6–5,9 l/100 km). Zestawienie zamyka Prius+ ze średnim zużyciem paliwa 5,8–6,0 l/100 km.

Z danych tych wynika, że hybrydy naprawdę palą mało w stosunku do samochodów z napędem konwencjonalnym. Wystarczy przez kilka tygodni pojeździć hybrydą Toyoty, żeby samemu przekonać się, że wizyty na stacjach benzynowe są znacznie rzadsze niż w przypadku samochodów z silnikami konwencjonalnymi. Najlepszym wyznacznikiem oszczędności będzie więc nasz portfel.

  • Podsumowanie

    Jak widać, hybrydy Toyoty są doskonałym rozwiązaniem. Samochód hybrydowy oznacza dość duże oszczędności w spalaniu bez względu na to, gdzie nim jeździmy. Wystarczy zrobić sobie prostą kalkulację polegającą na zestawieniu spalania hybrydy z samochodem o porównywalnym silniku konwencjonalnym. Najczęściej okazuje się, że przy przebiegu 100 tys. kilometrów możemy zaoszczędzić nawet do kilkunastu tysięcy złotych. Hybrydy to zatem idealny napęd dla tych wszystkich, którzy przede wszystkim myślą o ekonomicznej i komfortowej jeździe.