JAK POPRAWNIE ZMIENIĆ BIEGI W SAMOCHODZIE?

POPRAWNA ZMIANA BIEGÓW WPŁYWA NA NASZE BEZPIECZEŃSTWO I JEJ ZUŻYCIE

Jakie błędy popełniamy przy zmianie biegów?

Błędy podczas zmiany biegów w samochodzie wynikają z kilku przyczyn. Może to być małe doświadczenie w prowadzeniu auta – głównie u młodych kierowców – złe nawyki i przyzwyczajenia, które utrwalają się przez lata jazdy, a także niedostateczna wiedza i brak prawidłowych wzorców do naśladowania lub zwyczajne niedbalstwo. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy kierowców związane ze zmianą biegów.

1. Ręka nieustannie oparta na gałce dźwigni zmiany biegów

– powoduje to obciążanie mechanizmu skrzyni, który jest pod ciągłym naciskiem i odbiera najmniejsze nawet ruchy ręki.

2. Postój z wciśniętym pedałem sprzęgła

– kiedy czekamy na czerwonym świetle, lepiej wrzucić na luz, całkowicie zdjąć nogę ze sprzęgła i zaciągnąć hamulec ręczny, dzięki czemu wydłużamy żywotność mechanizmu sprzęgła.

3. Jazda na półsprzęgle

– często robimy to w korku lub na wzniesieniu, wciskając pedał sprzęgła do połowy, co jest niestety przyczyną szybszego zużywania się poszczególnych elementów przekładni.

4. Jazda z nogą opartą na pedale sprzęgła

– powoduje to odruchowe drobne naciski na sprzęgło, co także powoduje szybsze jego zużycie, dlatego lepiej trzymać stopę na podnóżku z lewej strony i przesuwać ją na sprzęgło tylko wtedy, gdy chcemy zmienić bieg.

5. Jazda na zbyt niskich obrotach

– silnik wtedy wyje, tak jakby sam domagał się zmiany biegu na wyższy. Taka jazda przyspiesza zużycie silnika i samej skrzyni, dlatego lepiej nie przeciągać jazdy na niższych biegach i zmieniać je odpowiednio do sytuacji.

6. Redukowanie biegów na jedynkę


– pierwszy bieg służy wyłącznie do ruszania, a wrzucenie go w trakcie jazdy może spowodować poważne uszkodzenie przekładni. Pamiętajmy, jedynkę wrzucamy tylko z zatrzymania.

7. Wrzucanie biegu wstecznego podczas jazdy

– podobnie jak w przypadku jedynki, bieg wsteczny możemy wrzucić wyłącznie po wcześniejszym zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie skrzynia biegów może bardzo szybko ulec awarii.

8. Agresywne szarpanie drążka

– zbyt gwałtowne zmiany biegów w „sportowym stylu” i nadmierne „dociskanie” drążka przy każdym ruchu oprócz wrażenia pozornej dynamiki jazdy nie przynoszą nic dobrego dla skrzyni, która po prostu szybciej się zużywa.

9. Zmiana biegu z pedałem sprzęgła niewciśniętym do końca

– takie praktyki powodują nieprawidłowe działanie mechanizmu sprzęgła, co z czasem może prowadzić do niespodziewanej awarii.

Jak poprawnie powinno się zmieniać biegi?

Znając podstawowe błędy, jakie możemy popełniać w trakcie zmiany biegów, łatwo jest nauczyć się poprawnej techniki podczas wykonywania tej czynności. Wystarczy skrupulatne przestrzeganie poniższych zasad, a w krótkim czasie odruchowo zaczniemy jeździć płynnie i bez złych przyzwyczajeń.

  1. Podczas zmiany biegów wciskaj sprzęgło do końca.
  2. Nie jeździj na półsprzęgle.
  3. Na czerwonym świetle wrzuć na luz i zdejmij nogę ze sprzęgła.
  4. Nie trzymaj niepotrzebnie ręki na gałce dźwigni zmiany biegów.
  5. Po redukcji biegu nie zdejmuj od razu nogi ze sprzęgła, żeby nie szarpało pojazdem.
  6. Podczas jazdy nigdy nie redukuj na jedynkę i nie wrzucaj biegu wstecznego.
  7. Podczas jazdy trzymaj lewą nogę na podnóżku, nie opieraj jej na sprzęgle.
  8. Nie przeciągaj jazdy na jednym biegu.

O czym musisz pamiętać przy zmianie biegów?

Podczas zmiany biegów pamiętajmy o tym, aby nasza jazda była jak najpłynniejsza. Unikajmy szarpania i krztuszenia się silnika, dbając o precyzję ruchów i siłę, z jaką używamy drążka przekładni i pedału sprzęgła. Miejmy także świadomość, że redukując biegi w trakcie jazdy na niższe, wytracamy prędkość bez użycia hamulca, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Optymalna zmiana biegów sprawi, że będziemy czuć jeszcze większą przyjemność z prowadzenia samochodu.