Podczas Rajdu Dakar 2024 były testowane możliwości wodorowego pojazdu HySE-X1. Buggy ze spalinowym silnikiem na wodór dotarł do mety rajdu w programie Dakar Future Mission 1000. Prototyp pokonał całą trasę bez żadnej awarii. Zebrane dane i doświadczenia umożliwią dalsze doskonalenie silników wodorowych i wprowadzanie ich na rynek.
HySE-X1 to nowy prototyp z nieemitującym CO2 spalinowym silnikiem wodorowym. Pojazd ten potwierdził jakość i niezawodność tej nowatorskiej technologii, docierając do mety Rajdu Dakar 2024. Wodorowy buggy, opracowany przez konsorcjum Toyoty, Kawasaki i partnerów, zajął 4. miejsce w programie Dakar Future Mission 1000, w którym rywalizowało 10 pojazdów o alternatywnych napędach. Udział w najtrudniejszym rajdzie świata pozwolił zebrać cenne dane, które przyspieszą rozwój technologii małych silników spalinowych na wodór.
Masaaki Ichikawa, zastępca szefa projektu HySE w Toyota Gazoo Racing, tak ocenił zmagania w Rajdzie Dakar 2024:
„Rajd Dakar to dla nas doskonała okazja do testów. Podczas najtrudniejszego rajdu terenowego na świecie sprawdziliśmy nasz pojazd w temperaturach od 10 do ponad 30 stopni Celsjusza, na różnych wysokościach od poziomu morza do 1200 m n.p.m., w wielu różnych sytuacjach, co pomogło nam zidentyfikować problemy i wyznaczyć kierunki dalszego rozwoju. To przyspieszy prace naszego zespołu nad seryjnym wodorowym silnikiem spalinowym dla małych pojazdów”.
Buggy został opracowany przez firmę HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), która się specjalizuje w tworzeniu małych silników wodorowych. HySE to konsorcjum badawczo-rozwojowe założone przez Toyotę, Kawasaki, Suzuki, Hondę, Yamahę oraz Kawasaki Heavy Industries, którego głównym celem jest rozwój transportu neutralnego klimatycznie.
Buggy z silnikiem na wodór
Prototypowy HySE-X1 został zbudowany na bazie zmodyfikowanego podwozia zespołu Overdrive Racing, który wielokrotnie startował w Rajdzie Dakar Toyotą Hilux. Nowy pojazd został wyposażony w 3 zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai, system kontroli bezpieczeństwa instalacji wodorowej oraz inne technologie Toyoty wypracowane podczas startów wodorowej GR Corolli H2 Concept w wyścigach długodystansowych. Za napęd odpowiada chłodzony cieczą silnik motocyklowy Kawasaki o pojemności 1,0 l, dostosowany do paliwa wodorowego. Jest to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka DOHC z doładowaniem.
HySE-X1 ma 3530 mm długości, 2070 mm szerokości, 1700 mm wysokości i waży 1500 kg. Kabina pojazdu niewiele różni się od wnętrza typowego auta rajdowego. Fotel kierowcy jest umieszczony nieco wyżej ze względu na zamocowane pod nim zbiorniki wodoru. Na konsoli centralnej zamontowano dodatkowy ekran, na którym wyświetlane są kluczowe dane, takie jak pozostała ilość wodoru, zasięg auta, a także ciśnienie w zbiornikach i ich temperatura.
Jamie Campbell, kierowca HySE-X1 w Rajdzie Dakar, mówiąc o swoich wrażeniach z jazdy tym prototypem, podkreślił:
„HySE-X1 prowadzi się porównywalnie do standardowego, benzynowego buggy. Auto jest dynamiczne, ma dobre właściwości jezdne i daje mnóstwo przyjemności z jazdy. Kwestią wymagającą dalszych prac rozwojowych jest zużycie paliwa, które okazało się wyższe, niż się spodziewaliśmy. Pracowaliśmy nad tym przez cały rajd i już po pierwszym tygodniu uzyskaliśmy znaczącą poprawę”.
Wspominając dwa tygodnie spędzone za kierownicą wodorowego buggy na trasie Dakar Future Mission 1000, Campbell zwrócił uwagę na bezpieczeństwo i niezawodność tego pojazdu. Tak o tym mówił:
„Wysoki moment obrotowy pozwolił bez problemu pokonywać piach i wydmy. Nie musiałem się martwić, że utkniemy. Parametry napędu zostały skalibrowane bardzo dobrze. Pojazd rozpędza się maksymalnie do 125-130 km/h. Kilka razy zdarzyło nam się rozwinąć taką prędkość, ale najważniejsze było dla nas, by każdego dnia dotrzeć do mety. Pojazd nie sprawiał problemów technicznych nawet w ekstremalnych warunkach typowych dla odcinków specjalnych Rajdu Dakar. Dzięki jego niezawodności oraz bezwypadkowej jeździe nasi mechanicy nie mieli wiele roboty”.
Bezemisyjna przyszłość rajdów terenowych
Dakar Future Mission 1000 to program, który już po raz czwarty został zorganizowany w ramach Rajdu Dakar. Jego głównym celem jest zachęcenie producentów samochodów do opracowywania nowych neutralnych klimatycznie technologii, takich jak silniki wodorowe i napędy elektryczne. Dakar Future Mission 1000 pełni rolę pilotażu, który ma doprowadzić do otwarcia głównej rywalizacji Rajdu Dakar na alternatywne paliwa i bezemisyjne napędy już w 2030 roku. W tegorocznej edycji na starcie stanęły pojazdy elektryczne, wodorowe oraz hybrydy.