22-23-2023

Toyota dostawcą ogniw paliwowych do wodorowych ciężarówek firmy Hyliko

Toyota podjęła współpracę z francuskim producentem samochodów ciężarowych Hyliko. Opracuje on dwa modele dużych ciężarówek z bezemisyjnym napędem wodorowym, a Toyota wyposaży je w moduły ogniw paliwowych 2. generacji, produkowane w Europie. 

Francuski producent samochodów ciężarowych Hyliko planuje rozbudować swoją gamę o wodorowy ciągnik siodłowy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 44 ton oraz wodorową ciężarówkę o DMC 26 ton, dostępną w wariantach 6x2 oraz 6x4. Auta te będą napędzane silnikami elektrycznymi zasilanymi dwoma modułami ogniw paliwowych Toyoty. 

Dodatkowo w ramach oferty leasingu klienci Hyliko będą mogli korzystać z sieci stacji tankowania zielonego wodoru tej firmy. Francuski producent buduje własną infrastrukturę, obejmującą bezemisyjną produkcję wodoru, magazynowanie i dystrybucję. 

„Jesteśmy podekscytowani współpracą z Toyotą, która wyposaży w technologię ogniw paliwowych nasze pierwsze pojazdy wodorowe. Znane z niezawodności i wydajności moduły ogniw paliwowych Toyoty to kluczowe komponenty napędów wodorowych do bezemisyjnych ciężarówek. Inwestujemy w nowe rozwiązania, które pomogą w dekarbonizacji drogowego transportu towarowego w Europie” – podkreślał Ovarith Troeung, CEO firmy Hyliko.

Moduły ogniw paliwowych Toyoty i ich zastosowanie

Toyota Motor Europe (TME) współpracuje z wieloma producentami reprezentującymi różne sektory gospodarki. Łączy je jedno – zainteresowanie implementacją technologii wodorowych w swoich produktach. Z myślą o tym TME stworzyła Toyota Fuel Cell Business Group, odpowiedzialną za rozwój, produkcję i sprzedaż systemów ogniw paliwowych Toyoty w Europie oraz za współpracę z partnerami zainteresowanymi budową masowego rynku pojazdów i urządzeń zasilanych wodorem. Z modułów ogniw paliwowych Toyoty korzystają już producenci autobusów, pociągów, jachtów i statków oraz stacjonarnych generatorów prądu.

Warto wspomnieć, że ciężarówki odpowiadają za 77% lądowego transportu towarów w Unii Europejskiej. Stąd też wymiana parku samochodów ciężarowych na pojazdy bezemisyjne będzie miała duży wpływ na dekarbonizację transportu i realizację celu neutralności klimatycznej Europy. 

Elektryczne napędy na wodorowe ogniwa paliwowe nie wymagają długotrwałego ładowania i są znacznie lżejsze od bateryjnych napędów elektrycznych. Dzięki temu wodorowe ciężarówki łączą bezemisyjną jazdę z dużą ładownością i praktycznością. 

Toyota inwestuje w popularyzację wodorowych pojazdów ciężarowych także w innych regionach na świecie, współpracując m.in. z producentami w Japonii i Stanach Zjednoczonych.