2000GT

HISTORIA SAMOCHODÓW SPORTOWYCH TOYOTY

SERIA CZERPIĄCA Z TRADYCJI

 

Toyota 2000GT, znana z występu u boku Seana Connery’ego w filmie o Jamesie Bondzie z 1967 roku „Żyje się tylko dwa razy”, pojawiła się na arenie międzynarodowej w tym samym roku. Jej rynkowy debiut to dowód na to, że Toyota nie żartowała, zapowiadając, że szykuje konkurencję dla najlepszych samochodów sportowych produkowanych w Europie.

 

Pierwszy japoński supersamochód

Pomysł stworzenia nowego modelu Toyoty Gran Turismo pojawił się zaraz po zakończeniu Grand Prix Japonii w 1964 roku. Model powstał we współpracy z zespołem Yamaha Motor Co. kierowanym przez managera projektu — Shoichi Saito. Jego komunikat był prosty: „Zróbcie wszystko, co konieczne, nie tylko aby stworzyć model 2000GT, ale również jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy, samochód na świecie”. Rok później, kiedy prototyp 280 A1 został pokazany na wystawie samochodów Tokyo Motor Show, wizja Saito stała się rzeczywistością.

Pomimo upływu lat Toyota 2000GT, ze swoimi opływowymi kształtami i dużym reflektorami pokrytymi szkłem akrylowym, pozostaje niezwykle rozpoznawalna. Pod wydłużoną, elegancką maską kryje się nie tylko światowej klasy silnik, ale też wysuwane lampy przednie, które po schowaniu tworzą jedną powierzchnię z nadwoziem auta, zwiększając jego właściwości aerodynamiczne.

To oczywiste, że model GT został zaprojektowany z myślą o kierowcy. Kabina jest niewielka, lecz idealnie wyprofilowana. Fotel kierowcy został maksymalnie odsunięty do tyłu i pozwala na ustawienie go w odległości 116 cm od ziemi, co gwarantuje idealne proporcje i nadaje sylwetce eleganckiego i drapieżnego charakteru.

Osiągi auta mieściły się w światowej czołówce: 2-litrowy rzędowy 6-cylindrowy silnik o mocy 150 KM pozwalał 2000GT osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Jednostka ta zapisała się złotymi zgłoskami nie tylko na kartach historii, ale także na arenie sportów rajdowych. Samochód ustanowił wiele rekordów prędkości, wśród których najważniejsze były trzy rekordy świata i 13 rekordów międzynarodowych. Nic więc dziwnego, że auto święciło tryumfy w wyścigach w Stanach Zjednoczonych i Japonii, w tym w 24-godzinnym rajdzie Fuji w 1967 roku.

Po zaledwie trzech latach i wyprodukowaniu 337 egzemplarzy ostatni model 2000GT opuścił fabrykę w 1970 roku. Dowodem na to, jak ważną rolę model ten odegrał w historii marki, jest to, że stał się źródłem inspiracji podczas tworzenia późniejszych aut typu coupe, takich jak Supra czy GT86. Trudno o lepszą rekomendację.

KONTYNUUJ PODRÓŻ