19-01-2022

Ogniwa paliwowe do bezemisyjnego pociągu

Nowatorski program FCH2RAIL
Toyota Motor Europe bierze udział w nowatorskim programie FCH2RAIL. Głównym celem tego projektu jest stworzenie bezemisyjnego pociągu, który będzie mógł poruszać się zarówno po torach z trakcją elektryczną, jak i tych pozbawionych linii trakcyjnych. Firma właśnie dostarczyła do projektu 3 pierwsze moduły ogniw paliwowych, które staną się częścią nowego napędu hybrydowego.


Nowy model pociągu, który powstaje w Europie, będzie wykorzystywał ogniwa paliwowe Toyoty. Firma dostarczy do niego 6 takich modułów. Twórcy tego projektu mają nadzieję, że w niedalekiej przyszłości rozwiązanie to zastąpi tradycyjne pociągi spalinowe z silnikami Diesla.

Nowe zastosowanie modułów ogniw paliwowych Toyoty

Toyota zbudowała nowe moduły wodorowe na bazie ogniw paliwowych wykorzystywanych w Toyocie Mirai drugiej generacji. W porównaniu ze swoimi poprzednikami charakteryzują się one większą mocą i wyższą gęstością energii przy bardziej kompaktowych rozmiarach. Dzięki płaskiej obudowie zostaną zintegrowane z dachem pociągu.

Do testów przekazane zostały już 3 moduły ogniw paliwowych Toyoty. Pozostałe 3 trafią do CAF w połowie lutego, a następnie cały hybrydowy napęd składający się z baterii i 6 modułów zostanie zainstalowany w prototypowym bimodalnym pociągu.

Prototypowy pojazd zostanie zbudowany na bazie elektrycznego pociągu podmiejskiego CIVIA produkowanego przez CAF, który został dostarczony do konsorcjum przez hiszpańską kolej Renfe.

Następnie odbędą się testy funkcjonalne i jazdy próbne, których celem będzie zdobycie pozwoleń na eksploatację na torach w Hiszpanii i Portugalii. Testy skupią się na sprawdzeniu systemu zarządzania energią, niezawodności pojazdu oraz opłacalności przedsięwzięcia.

Projekt FCH2Rail otrzymał finansowanie od europejskiej organizacji Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH 2 JU).

Program FCH2RAIL

FCH2RAIL, czyli Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications – to pionierski projekt budowy bezemisyjnego pociągu bimodalnego, który się rozpoczął w styczniu 2021 r. Jest realizowany przez konsorcjum partnerów z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii, w tym Toyota Motor Europe, hiszpańskie centrum badań nad wodorem Centro National de Hidrogeno (CNH2), hiszpańskiego producenta pociągów CAF oraz hiszpańską kolej państwową Renfe.

Biorący udział w projekcie konstruktorzy i inżynierowie chcą stworzyć pociąg, który będzie mógł się poruszać zarówno po torach wyposażonych w sieć trakcyjną, jak i jej pozbawionych. Nowy typ pociągu ma w przyszłości zastąpić na europejskich trasach kolejowych pociągi spalinowe.